Händer inte mycket.

Nu händer det inte mycket på hundfronten. Skitväder och mörkt, inte läge för att träna sina hundar. Ska fara och ögonlysa mina hundar på Måndag och undersöka skadan som Roy ådrog sig i sommras. Men det ska nog vara OK med hundarna antar jag.

Lägger ut några bilder som jag hittade på datorn. Det är Nisses Albin och gammel Bill i samma miljö, (Norska fjällen). Bill är morfar till Albin, man kan se en viss likhet i typ av hund. Jag tycker det är rätt typ av hund som dessa två herrar representerar. Jag tycker att många BC i dag går åt det vekare hållet och en kropp som blir smalare och tunnare och i vallningen väldigt högtempererade. Jag undrar om ett par hundgenerationer till om vi har hundar som kan flytta en tyngre djurbesättning, jag tvivlar.

image60
Nisses Albin i sitt rätta element. Nedan morfar Bill.
image61



Min Rozz (nedan) som inte heller var så olik dessa hundar, men det var ju Bill som var far till honom.
image63


Kommentarer
Postat av: Sockerkaks gumman

Nja, nu sitter väl vallningen sällan i utseendet eller kroppsbyggnaden!
Utan det är nog helt enkelt så att det är upp till tycke och smak!
Här tränar vi i alla fall!

2007-12-08 @ 15:13:32
Postat av: Pia

Haha, och här kommer en som delar din klockarkärlek för den här typen av hundar! Jag tror egentligen inte alls att det är omöjligt - att vissa inre egenskaper hänger ihop med yttre - fast exakt HUR vet sjutton. Det är iaf riktiga kalenderpôjkar, de här tre!

2007-12-09 @ 21:47:08
Postat av: Helena

Ja Håkan, jag kan inte annat än hålla med dig om att det är fina hundar!
Vi syns säkert i sommar!

Mvh Helena

Postat av: Lottie

Hmm hmm. Jag tror man gillar sin egen typ av hund. Mina är rätt högbenta, jag gillar det. Gillar inte alltför små hundar. Hur stor var Bill?? kraam

2007-12-12 @ 18:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0