Tävlingsdebut och fågelskådning.

Tävlingsdebut för säsongen 2009 är avklarad. Var i helgen till Norrbotten och tävlade, tävlingen var hos Susan Bergstrand. Debuten var lyckad för mig, hundarna skötte sig bra och jag fick med mig 18 SM poäng på både Roy och Tim. Vad som jag inte var nöjd med var mina visselsignaler som jag måste bättre på. Dom hörs inte bra på långa håll, högersignalen funkar inte alls, måste lägga om signalerna så att jag kan få fram bra ljud på stora banor och när det inte är bra väderförrhållanden. Hundarna lyder bra bara jag får fram signalerna.
När jag kom hem från helgens övningar var det invasion hemma på min tomt och åkern där jag har fåren. Funderade vad i tusan som hänt, innan jag fick förklaringen av en av åskådarna. Det visade sig att bland mina får hade det kommit en fågel som heter KOHÄGER ( se bild nedan ), den håller normalt till i Afrika där den sitter på koryggar och pickar. Nu hade den av någon anledning letat sig upp till Nord-Sverige och slagit läger bland mina får som den troget följde runt hagen. Det hade spritt sig bland fågelskådare var denna Kohäger höll till så det kom väldigt långväga fågelskådare för att få en skymt av fågeln. Det sas att det Nordligaste som någon sett denna typ av kohäger skulle ha varit i Holland. Den är fortfarande kvar bland fåren och följer dessa blint vart dom än går. Han känner sig väl ensam den stackarn som är så långt hemifrån.
Nästa tävling för min del kommer att bli Midsommarafton hos Kjell Andersson i Vallsta. Ska bli roligt att fira Midsommar med vallhundstävling.


En Kohäger från Afrika ser ut så här och denna bild är tagen hemma hos mig.


Den sitter oftast på fårens rygg och pickar. Fåren verkar inte ha något emot sällskapet.

Kommentarer
Postat av: Ulla

Tala om oväntat besök va?...Häftigt!!!

Kul med den lyckade tävlingsdebuten,Grattis!

2009-06-10 @ 08:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0